5 museum gjenstander som forteller en historie om kolonialisme og dens ettermæle
To nye Australske museer dukker opp fra gamle som året nærmer seg slutten.
Den nye Chau Chak Vingen Museum ved Universitetet i Sydney setter sammen rike samlinger fra hele campus, og den WA Museum Boola Bardip (Noongar for «Mange Historier») har åpnet i Perth. Museer forbli relevant i en globalisert verden der historier av gjenstander og samle koble mennesker, institusjoner, steder og ideer.
Våre Samle Vest-Prosjektet, i samarbeid med Western Australian Museum, State Library of WA, Art Gallery of WASHINGTON og British Museum, utforsker historien om innsamling i WA siden slutten av 1600-tallet.
Vi søker etter rollen i å samle historier fra imperiet, utforskning og kolonisering; forholdet mellom naturhistoriske og etnografiske å samle; rollen som statlige virksomheter og privatpersoner, og nettverk mellom dem.
Her vil vi fremheve fem objekter, noe som vises i Boola Bardip Skatter, Galleri, for å avdekke hvordan de kan gi oss innsikt i historie, verdier, følelser og makt.
1. Alt var moderne gang — Corona Røyke Bøtte, 2020
Den 26. Mars 2020, WA regjeringen suspendert turist operasjoner på Rottnest Island (Wadjemup) til å støtte myndighetenes respons til pandemi. Australske statsborgere ombord Vasco de Gama cruise-skipet var rettet til å være isolert på øya, fra mandag 30 Mars.
Whadjuk skjermer Ben Ugle og Brendan Moore var på øya for å støtte bevaring fungerer på heritage site — et fengsel som en gang holdt Innfødte folk fra hele OSLO, der mange døde.
De to Whadjuk menn valgte å utføre en smoking seremoni for øyas overgang til pandemi karantene anlegget. Røyking seremonier er ofte utført for å rense et sted åndelig, for eksempel etter et dødsfall, til å ta imot folk, og som et tegn på respekt for mennesker, inkludert tidligere eldste.
Et metall tinn ble funnet for røyking seremoni — gitt uplanlagt arten av hendelsen, den eneste egnede fartøy de kunne finne var en Corona øl bøtte. Ser ironien i serendipitous bruk av dette objektet, «Corona Røyke Bøtte» var samlet for Wadjemup Museum på Rottnest Island i Mars 2020.
Som mange objekter, bøtta symboliserer flere historier: det faktum av sin samling, effekten av en global pandemi på lokalt nivå, økende anerkjennelse av Urfolks kulturelle praksis, og forbindelsen mellom Urfolk røyking seremoni og øya er mørkt history of Aboriginal fengsling (circa 1838-1931).
Disse historier konkurrere også med øyas senere bruk — som åsted for flere tiårs årlige skolen leavers’ feiringer, reflektert i nærvær av Corona bøtte.
2. Samlinger bære følelser — Shell, Shark Bay, 1820
Dette akvarell og blekk tegning av en vakker shell — Volutt ethiopienne — ble trukket fra en prøve brakt tilbake fra Shark Bay i 1820 som en del av den franske Freycinet ekspedisjon. Det kan nå bli funnet i State Library of Western Australia.
Skjell fra WA ble verdsatt for sin skjønnhet, som er en del av Opplysning er kjærlighetsaffære med å oppdage mangfold av den naturlige verden.
Aboriginene har lenge vurdert skjell for ornamentikk og exchange. Skjell ble også attraktive elementer for noen av de tidligste Europeiske oppdagere av WA kysten.
I 1697, for eksempel, Willem de Vlamingh, en nederlandsk sjøkaptein jobbet for det nederlandske ostindiske kompani, samlet en rekke skjell fra Shark Bay, inkludert en nautilus og en konkylie. Han klarte ikke å finne skipsvrak han var på leting etter, men hjalp til med å kartlegge kysten. Den engelske explorer William Dampier kom i 1699 og noen av skjellene han samlet i Shark Bay endte opp i Ashmolean Museum i Oxford.
Franske oppdagelsesreisende som følges. Nicolas Baudin ekspedisjonen tok et betydelig antall av skjell tilbake til Paris, hvor de kan nå sees på Museet, National d ‘ Histoire Naturelle.
3. Mokare ‘ s place — Spyd-thrower, King George Lyd, (Albany), c.1831
Dette spyd-thrower ble samlet inn av Alexander Collie, regjeringen bosatt på King George Lyd mellom 1831-33, som dannet et nært vennskap med Menang Noongar mann Mokare.
Slike historiske gjenstander minne oss på at mange samlinger av planter og gjenstander ble dannet med ekspert hjelp av Innfødte folk som visste landet intimt.
Spear-thrower fremhever også hvordan objekter kan legemliggjøre øyeblikk av uventet vennskap, for eksempel det nære forholdet som utviklet seg mellom Collie og Mokare. Mokare bodde sammen med Collie i sin hytte i oppgjør av Albany i 1831, og når døden nær, Collie bedt om å bli gravlagt ved siden av sin venn.
Collie hadde jobbet som marinelegen og sendt objekter han samlet tilbake til Royal Navy ‘ s Haslar Sykehus Naval Museum i Portsmouth, for å bistå i maritim utdanning. I 1855 admiralstaben oppløst museum, setter spyd-thrower og andre objekter i British Museum.
I 2016-2017, spyd-thrower, sammen med andre gjenstander samlet inn av Collie, tilbake til Albany for å bli vist i Yurlmun utstillingen, som fokuserte på betydningen av disse samlingene å Menang Noongar mennesker i dag. Til tross for disse objektene blir bare en midlertidig lån fra British Museum (der de er nå på lager), den Menang folk vist sin ankomst som en «vende hjem til landet».
Gjenstander samlet inn av Collie punkt til rollen Royal Navy som et viktig nettverk av kolonisering; direktoratet for individuelle urbefolkningen i prosesser av colonial samling og potensialet for disse samlingene å merke ikke bare rollen som spilles av Urfolk som Mokare men også den kulturelle kunnskapen som finnes i objektene selv.
4. Kolonialisme aldri dør — Parkett rett, Broome, før 1892
Dette lille wooden bowl bærer en historie som hint på rollen som koloniale statlige virksomheter i å samle inn. Det er en del av en stor samling på WA-Museet kjent som Phillips-Samlingen.
George Braithwaite Phillips var politimester mellom 1887-1890. Hans familie var blant de første kolonistene å emigrere til Swan River Koloni (nå Perth), som kommer fra Barbados, hvor de eide sukker plantasjer.
Phillips hadde vært en høyt profilert embetsmann og kommandanten av Western Australian Militære Styrker. Fra de posisjonene han var i stand til å commandeer et stort nettverk av politimenn i hele kolonien for å samle både Innfødte materiell kultur og menneskelige levninger.
Mange av de Innfødte objekter som er samlet inn av politiet, selv om det ikke forfedrenes menneskelige levninger, ble vist på Internasjonale Utstillinger i Paris, Glasgow og Melbourne.
5. Samlingene er varer — Rød figur hydria, 350-320BC
Denne røde figur vase (ca 350-320BC), trolig fra Bari — deretter en gresk koloni — var, i henhold til museets første kunst og håndverk registrere, gitt av Professor E H Giglioli i 1902. Giglioli (1845-1909) var Direktør av Museo Zoologico i Firenze — en zoolog og sosialantropolog husket som far til italiensk vitenskap.
Han besøkte Australia i 1867, å skrive en bok om Australske aboriginene. Giglioli forstått det unike WA ‘ s flora og fauna, søker verdifulle prøver som skal til for å bygge sin egen samling og å handle for andre prøver fra andre steder i verden.
Giglioli sendt Romerske og Etruskiske antikviteter han kjøpte i Italia i Perth, i bytte for naturhistorie prøver, human og etnografisk materiale.
Samlinger sirkulert gjennom å samle institusjoner, ofte utveksles eller byttes. Giglioli utvekslet WA materiale med Smithsonian Museum.
I Australia, antikviteter fra Europa hadde sine egne sjeldenhet verdi. Allment forstått som er grunnlaget for Vestlig kultur og estetikk, antikviteter var vanskelig å komme med i koloniale samfunn.
Oppfatningen av sivilisasjonen var spesielt viktig i en ung nasjon. Koloniale samfunn, og som ønsker å vise sin rettmessige plass blant sivilisert samfunn, ofte kjøpt kopier av originaler.
Så det er ikke overraskende Woodward ønsket å exchange Western Australian naturhistoriske og etnografiske prøver for objekter som representerer den høye enden av Europeiske kunstnerisk produksjon eller materiale som representerer fødselen av den Europeiske sivilisasjon.
Dette var en del av sin innsats for å utdanne Western Australiere til det de trodde var best at Vestlig sivilisasjon som tilbys på stedet.
Selv om dette var en måte for museer rundt i verden for å bygge sine samlinger, er det også involvert i en praksis som er helt diskreditert i dag og som mange finner dypt foruroligende. Det er viktig å vite om denne historien, og adressen sin arv.
Samlinger laget av tidlige oppdagelsesreisende og nybyggere, noen ganger i samarbeid med Urfolk, er viktig for deres rolle i utviklingen av kunnskap om WA, åpne opp områder av vitenskapelig oppdagelse og kunnskap om Første Folkeslag, rikdommen av landets flora og fauna og vår felles historiske erfaringer.
De er også konkrete symboler for kolonialisme og sin arv i dag.